Psychotherapie voor KINDEREN
Cognitieve gedragstherapie, Speltherapie en Solti
Cognitieve gedragstherapie, wat is dat?
Cognitieve gedragstherapie is een veelgebruikte vorm van psychotherapie.
Ze werd ontwikkeld door Aaron Beck en Albert Ellis. De voornaamste aanname binnen de cognitieve gedragstherapie is dat jouw gedragingen, emoties en algemene beleving of levenshouding sterk afhankelijk zijn van je cognities/gedachten.
We hebben soms de neiging om gebeurtenissen en ervaringen op een negatieve of inefficiënte manier te interpreteren (~gedachten). Hierdoor ontstaan dan negatieve gevoelens. Met ons gedrag proberen we dan om hiermee om te gaan door deze te voorkomen, vermijden of te compenseren.
Cognitieve gedragstherapie, hoe werkt dat?
VERKENNEN:
– het concreet omschrijven van het probleemgedrag in het hier en nu
– het meegeven van observatieopdrachten door middel van registratie – en huiswerkopdrachten (therapieboekje)
– het analyseren van het probleemgedrag, hoe het wordt uitgelokt, maar vooral hoe het wordt in stand gehouden.
AANPAKKEN:
– gedragsexperimenten
– gestructureerd rollenspel
– exposure-technieken
– geleide fantasie
– spelletjes, gebaseerd op leertheoretische principes
– technieken om cognities te veranderen en met emoties om te gaan
– ontspanningsoefeningen, enz….
De manier waarop we werken met kinderen is zowel voor de therapeut als voor het kind duidelijk en overzichtelijk. De focus worst vooral gelegd op het probleemoplossende vermogen van het kind zelf en de actieve rol die hij of zij daarbij speelt in zijn of haar concrete situatie.
Is SPELtherapie ook gesprekstherapie?
Speltherapie is een vorm van psychotherapie voor kinderen vanaf 3 jaar.
Het spel wordt ingezet om een kind psychologisch te helpen. Het werken met spel geeft de mogelijkheid aan het kind om te ontspannen; gedachten, gevoelens en wensen te uiten; ervaringen te verwerken en te experimenteren met allerlei vormen van gedrag.
Het helpt de kinderen om te begrijpen en onder woorden te brengen wat emotioneel moeilijk voor hen is. Ze leren om te vertellen wat ze denken, voelen en doen. Op die manier kunnen ze hun ervaringen en belevingen gaan delen met anderen.
Het geeft ook de mogelijkheid aan de therapeut om het kind nieuwe ervaringen bij te brengen. Alsook om het kind sociaal, emotioneel en cognitief nieuwe inzichten en vaardigheden te laten verwerven.
Wat doet de psycholoog dan in SPELtherapie?
Speltherapie start met spelobservatie.
Hierin gaat de speltherapeut op zoek naar wat een kind bezighoudt. Wat het kind denkt en voelt. En waarom het zich gedraagt zoals het zich gedraagt. De therapeut leert door middel van spel, gesprek, creatieve middelen, rollenspel,… het kind beter kennen en begrijpen. op deze wijze komen we erachten wat het kind nodig heeft.
Na, en soms ook tijdens de spelobservatie kiest de speltherapeut welke manier van werken het beste aansluit bij het kind. Sommige kinderen zijn gebaat met het uitspelen en verwerken van hun ervaringen. Bij andere kinderen sluit dan weer een directieve cognitieve gedragstherapie meer aan.
Wie is SOLTI?
Solti is ontwikkeld om kindjes in de praktijk mee te helpen in het leren verkennen van de emoties en ervaringen. Doordat Solti ook zaken ervaart, wordt het gemakkelijker voor kindjes om over zaken te spreken.
4 basis-emoties
BLIJ
BANG
VERDRIETIG
BOOS
Spelletjes om gesprek met je kind te openen
Binnen aanbod in groepspraktijk Solta hoort dus ook onze therapie-helper Solti.
Solti heeft ook tot doel om herkenning te creëren bij de kindjes.
Er zijn nog kindjes die mijn probleem ervaren…ik ben niet alleen. Hoe lost Solti dit op?
We hebben ook spelletjes gecreëerd. Dit, met als doel de kindjes gemakkelijker over bepaalde zaken te laten vertellen.
Daarbovenop hebben we binnen de praktijk ook veel beeldmateriaal van Solti. Solti beleeft allerlei emoties, gebeurtenissen en avonturen.
Dit gaat over diverse thema’s die te maken hebben met angst. Dat zijn thema’s zoals scheiding, pesterijen, angst om naar school te gaan, bang om te slapen,…
Terug naar hoofdpagina