Klaar eerst uit of je piekeren een echt actueel probleem betreft, of eerder een hypothetische piekergedachte (zie hiervoor de pagina)

Mensen die te maken hebben met piekergedachten, ervaren dit vaak als:

          • oncontroleerbaar
          • tijdconsumerend
          • beangstigend

en geloven soms dat het goed is om met deze piekergedachten bezig te zijn als ze zich aandienen.

 

Experimenteren met het uitstellen van piekeren, is een helpende manier om je relatie met piekeren te exploreren. Je gaat dan opzettelijk een beetje tijd reserveren om dan niets anders te doen dan piekeren. Op die manier ga je je gespendeerde tijd rond piekeren gaan beperken. 

Volg onderstaande stappen gedurende TEN MINSTE 1 week:

 

1. Beslis wanneer je piekertijd zal doorgaan en hoeveel tijd je hiervoor zal uittrekken

      • Een ‘piekermoment’ is een moment dat je elke dag opzij zet met als specifiek doel om te piekeren!
      • Op welk tijdstip van de dag zal je je aandacht het beste kunnen richten op je piekergedachten? 
      • Wanneer zal je wellicht niet worden gestoord?

 

2. Je piekeren uitstellen

   3. Piekermoment

Gebruik heel toegewijd het piekermoment om effectief te gaan piekeren. Denk eventueel aan het opschrijven van hypothetische piekergedachten die je je herinnert van overdag.

Hoe zorgwekkend zijn deze nu? Zijn er piekergedachten die kunnen leiden tot acties?

          • Probeer al de voorziene piekertijd te gebruiken, ook al heb je niet het gevoel dat je veel hebt om over te piekeren op dit moment, of als de piekergedachten niet zo dringend lijken nu.
          • Denk nu na over je piekergedachten – geven ze jou dezelfde emotionele ‘kick’ als je er nu over nadenkt als toen je er de eerste keer aan dacht?
          • Is er een piekergedachte die kan worden omgezet in een praktisch probleem waarvoor je kan zoeken naar een oplossing? 
Vind je deze oefening zinnig, deel dan met mensen die dit ook kunnen gebruiken:

Heb je nood aan een gesprek met 1 van onze SOLTA-teamleden, dan kan je een snelle en gemakkelijke afspraak maken

via onderstaande knop.