corona

SOLTA komlosvanjeangst angst psycholoog psychologie psychotherapie cognitieve gedragstherapie groepspraktijk oudenaarde maarkedal etikhove nukerke schorisse ronse zingem gavere zwalm kluisbergen paniek dwang piekeren trauma fobie

Praten met een professional over je angsten in deze coronatijden?

     Gesprekken gebeuren via video-therapie of in levende lijve met de nodige veiligheidsmaatregelen.  

Door het coronavirus dient zich plots een periode van crisis aan...

De orde van ons dagelijks bestaan is veranderd.  Vanzelfsprekendheden worden deels tenietgedaan. 

Deze intense gebeurtenis ‘CORONA’ vernietigt voor de tweede maal tijdelijk bepaalde zekerheden in onze maatschappij. Zekerheden zoals onze  veiligheid, zekerheid en regels, waar we zo op gesteld zijn. En dat is voor velen een moeilijke zaak. 

Op dit moment wordt algemeen onze weerbaarheid en veerkracht opnieuw ernstig op de proef gesteld. 

Voor de gemiddelde persoon is dit zwaar, maar zeker ook voor de mensen die het al net iets moeilijker hadden. 

 

EMOTIONELE ONTREGELING, ANGST en STRESS zijn hier onontbeerlijk. 

De kwetsbaarheid/weerbaarheid en het incasseringsvermogen van elke persoon kan heel erg op de proef gesteld worden in deze corona-tijd.

Of iemand in staat is om zich aan de situatie of de gebeurtenis aan te passen is afhankelijk van de ernst van het probleem waarmee hij/zij wordt geconfronteerd. Maar ook het individuele vermogen om met stress en problemen om te gaan speelt een belangrijke rol.

Concrete TIPS om met je angst om te gaan:

We worden overstelpt door nieuwe gegevens rond CORONA (COVID-19) waardoor vele mensen steeds angstiger worden.
Hier zijn enkele concrete TIPS die jou kunnen helpen om met jouw angst om te gaan:

1. Bekijk de zaken IN PERSPECTIEF

Let op je ADEMHALING!  Als we gestresseerd zijn, dan ademen we doorgaans alleen vanuit onze borstkas. Willen we meer ontspannen ademen, dan dienen we dit te doen via onze buik. Buikademhaling is een eenvoudige en efficiënte manier om alle spanning in onze nek of schouders los te laten. 

Dit doe je in een paar stappen: Ga gemakkelijk zitten of liggen - Ogen open of dicht, dat kies je zelf - Richt je aandacht op je buik - Leg je handen op je buik - ADEM DIEP IN via de neus - Voel hoe je buik op gaat - ADEM UIT via de mond - Voel hoe je buik weer neer gaat - De uitademing duurt net iets langer dan de inademing - Concentreer je niet langer meer op hoe je ademt, maar voel gewoon je buik op en neer gaan, op en neer, ... - Doe dit een vijftal minuutjes - Je kunt dit elke dag oefenen - Na een tijdje leg je je handen niet meer op je buik en kun je de oefening gewoon toepassen tijdens je dagelijkse activiteiten.

Denk ook aan het volgende:  de meeste mensen met CORONA ervaren enkel MILDE symptomen.

Zoals heel vaak bij infectieziekten bepaalt de mate waarin je immuunsysteem reageert op de besmetting hoe ziek je wordt. 

Belangrijk om daarbij in het achterhoofd te houden is dat in meer dan 80 procent van de infecties de gevolgen beperkt blijven tot milde symptomen.

Ouderen, en in het bijzonder tachtigplussers behoren tot de risicogroepen waarbij de ziekte ernstiger verloopt. 

Vanaf de leeftijd van 80 jaar is het risico op overlijden het hoogst. Naast ouderen behoren ook patiënten die belast zijn met bepaalde andere ziektes tot de risico-groepen. 

De maatregelen worden getroffen om iedereen die er nood aan heeft de gepaste zorg te kunnen aanbieden. Men wil de piek vermijden in de zorg. 

MAAR een toename in verspreiding  is NIET HETZELFDE als risico op zwaardere klachten voor jou en je familie.

2. Kijk naar de feiten

Het is belangrijk om een analytische houding aan te nemen als je iets leest! 

Raadpleeg vooral bronnen die betrouwbare informatie weergeven, zoals  
– https://www.gezondheidenwetenschap.be/dossiers/coronavirus
– 
https://www.info-coronavirus.be/nl/
– 
https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/situation-reports/
– 
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/03/17/de-zin-en-onzin-van-coronacijfers/

Het kan ook helpen om betrouwbare informatie te verkrijgen via je huisarts of gezondheidsdienst

3. Praat erover met je kinderen

SOLTA komlosvanjeangst angst psycholoog psychologie psychotherapie cognitieve gedragstherapie groepspraktijk oudenaarde maarkedal ronse zingem gavere etikhove nukerke schorisse zwalm kluisbergen piekeren dwang paniek dwang trauma

Bespreek het nieuws rond het CORONA-virus op een eerlijke manier en aangepast aan de leeftijd van uw kind.  

Een interessante link die informatie geeft over hoe je met je kind over corona kan spreken is: 

https://www.zitdazo.be/post/zo-praat-je-met-je-kind-over-het-coronavirus?fbclid=IwAR2FCg7JaYsUuRJNSIdtEB0l6IzbB-BhCBVT0ErfKHB9yb1VAm3WZDe36u0

 

Voor jonge kindjes kan je bijvoorbeeld ook dit filmpje gebruiken. 

Als ouder kan je de stress bij je kind ook verlagen en rust brengen door je kind routine en schema’s aan te bieden.

Onthoud ook goed dat kinderen jullie gedrag en emoties goed zullen observeren!  Op basis van wat ze aanvoelen zullen ze hun eigen gevoelens hanteren gedurende deze tijd.   

 

4. Blijf verbonden met elkaar

Je sociale netwerk behouden kan het gevoel van je normale leven helpen behouden. Sociale contacten zijn ook waardevolle momenten waarop gevoelens worden gedeeld en stress kan worden geminderd. Het is heel positief dat we in deze tijden op zeer verscheiden manieren contact kunnen maken met elkaar: sociale media, telefonisch, chat, sms, mail,…

HEEL VEEL ZINVOLLE hierover en nog veel meer vind je HIER terug!   

Deel zinvolle betrouwbare informatie ook met vrienden en familie. Dit zal ook hen helpen om hun eigen angsten of bezorgdheden te hanteren. 

    

5. Bekijk de crisis als een kans

  1. Een crisis is een goed moment om levensdoelen te herevalueren NIET om acute en overhaaste beslissingen te maken. De zaak of het huis verkopen is (hopelijk) niet direct aan de orde.
  2. Het denken dient geïnformeerd te zijn door de gevoelens. Hoe voelt het om eens een periode uit de ratrace te stappen? Hoe is het om een periode thuis te zijn, wat meer aandacht te hebben voor de kinderen, de partner, de tuin? Verstandig denken wordt geïnformeerd door het gevoelsleven. Hierbij kan het nuttig zijn om dit gevoelsleven de ruimte te geven, los van al het geweld van de continue informatiestroom. Uiteraard dien je goed op de hoogte te zijn van de huidige stand van zaken. Maar het kan ook een uurtje zonder.
  3. Durf experimenteren met je activiteiten en interesses. Natuurlijk niet met de sociale activiteiten maar wél met de interesses, hobby’s, binnen of buiten, etc. Hier kan het met name interessant zijn om bezig te gaan met activiteiten die zinnig zijn voor jou of je medemens. Probeer via je interesses en je waarden voeling te krijgen met wat je wilt leren en/ of betekenen in dit leven.
  4. Probeer een conversatiepartner te betrekken bij dit proces, indien mogelijk. Het helpt als je zelf dient te verwoorden wat je ervaart, leert en denkt. Het in woorden omzetten van je gedachten- en gevoelsproces zorgt voor een scherpere focus en maakt het denkwerk minder vrijblijvend.
  5. Noteer wat je ontdekt tijdens dit proces. Als er straks een terugkeer is naar business-as-usual en alle hectiek terug overneemt, kunnen nieuwe ideeën snel ondergesneeuwd raken. Zorg ervoor dat je nadenkt over de specifieke uitvoering van je nieuw verworven inzichten. Als je nieuwe ontdekkingen doet met jezelf wil je deze een serieuze kans geven. Hoe  vaak pakken we eigenlijk de tijd om stil te staan en te reflecteren? Nu we gedwongen zijn om dat te doen, kunnen we dit proces best grondig en serieus doen.

        5 TIPS VAN Ernst Koster, hoogleraar klinische psychologie verbonden aan Universiteit Gent 

6. In volgend artikel gaven we Libelle antwoorden op levende vragen

7. Zoek bijkomende hulp

Zoek tijdig hulp! Mensen die worden overstelpt door zenuwachtigheid, een zeurend verdriet of langdurige emotionele reacties die hun jobprestaties of contacten met anderen negatief beïnvloeden, laten zich best tijdig helpen. Samen kan er dan gekeken worden hoe op constructieve wijze kan worden omgegaan met deze gevoelens of tegenslagen. 

Herkent u bij zichzelf bepaalde schrikreacties die u niet geplaatst krijgt? – Krijgt u voor zichzelf deze zaken niet geplaatst? Hoe steun ik mijn angstige partner of mijn angstig kind in deze tijden? Ik kan de slaap maar niet vatten, want de zorgen overmannen mij? Hoe ga ik om met nog meer slecht nieuws? Triggert de huidige situaties heftige gevoelens die reeds vroeger in uw leven ook heeft ervaren? Dan kan dit een goed moment zijn om hier verder rond te werken.

Stel dat je problemen ervaart met piekeren in deze periode, dan hebben we alvast een pagina (hoe ga ik om met mijn gepieker) voor je uitgewerkt met zaken die je voor jezelf kan uitproberen om je piekeren beter onder controle te krijgen!

 

Helpen bovenstaande zaken jou niet voldoende vooruit, dan kan het zinnig zijn om je problemen samen te bekijken met iemand van het SOLTA-team. 

Wil je deze pagina delen met mensen die deze informatie ook kunnen gebruiken, druk dan op de gewenste onderstaande knop

Neem ook zeker een kijkje op www.inter-actie.be